DSB

Web app

Kommunikationsbureauet Mensch henvendte sig hos Plant for at udvikle et koncept for DSB, der kombinerede deres DSB Døgnet med Pokemon Go.

Rolle & Ansvar

Min rolle i dette projekt var som UX designer for konceptet, informationsarkitekturen samt indledende udkast til det digitalt design.


Som UX designer hos Plant blev der, ud fra briefet, stillet et koncept op, der passede til kundens umiddelbare ønsker. Dog blev det hurtigt klart, at der var store udfordringer ved konceptet, hvorefter det blev forkastet. Konceptet bestod i, at man kunne bestemme hvor man ville rejse hen og derved få de pokéstops, der var på vejen. Udfordringen lå i, at konceptet inddragede egenskaber fra både rejseplanen og Pokémon Go. Samtidig var formålet med løsningen, at brugeren skulle stå af undervejs på sin tur, for at fange Pokémons. Dette ville ugyldiggøre resten af rejsen for brugeren, hvorved formålet med vores app ville blive elimineret.

Løsningen

Løsningen blev en webapp. Vi vendte det tidligere koncept på hovedet, hvor formålet med rejsen var destinationen, og i stedet lavede et koncept, hvor formålet med rejsen var rejsen i sig selv. Brugere indtastede en startposition samt hvor langt han var villig til at rejse for at samle Pokémon. Web-app’en ville derefter give brugeren en oversigt over de togstationer med flest pokéstops /pokégyms. Denne skulle være en forlængelse af DSB Døgnet, hvor det er udforskelsen, der er vigtigt.

DSB Go blev lanceret d. 8. oktober 2016