Jabra Sound+

Settings App

Jabra Sound+ kan hentes i Apple's App Store.

Jabra er en virksomhed, der typisk producerer hardware - så som headsets og speakers. Jayway har et udviklingsteam, der udvikler appen Jabra Sound+; en app, der hjælper folk på farten med at finde den korrekte headset setting, alt efter hvilken situation personen er i.


Jabra henvendte sig til os for at få sparing på deres produkt, designet af dette samt for at få en indsigt i brugernes forståelse for konceptet og anvendelse af appen.

Rolle & Ansvar

I denne app har jeg haft mulighed for både at sidde som rådgiver og designer. Jeg har brugertestet produktet i forskellige stadier og derved kunne komme med anbefalinger til hvordan Jabra kan forstætte med udviklingen af appen. Ydermere har jeg lavet UX og UI på onboardingen til deres app, Jabra Sound+.


Min rolle i Jabra Moments app var at identificere painpoints og inkonsistens i designet af deres app, for at give et bedre overblik over de muligheder de kunne tage fat på. Jeg udførte brugertest på Jabra Moments ad to omgange. Første gang for at finde ud af om brugerne forstod konceptet og dernæst for at finde ud af om den færdigudviklede app gav værdi til brugerne. Disse informationer blev nedfældet og overleveret til Jabra med forslag til videre forløb.

Møde med kunden omkring onboardingen. Her fik vi talt om hvad den skulle kunne samtidig med at vi fik afstemt forventninger til muligheder og begrænsningerne for onboardingen.

Løsning

Udfaldet af første brugertest var, at testpersonerne havde svært ved at forstå konceptet, og derved formålet i appen. Løsningen blev at der skulle laves en onboarding for at hjælpe brugerne.


Fordi konceptet var svært for brugerne at forstå, og med udgangspunkt i, at folk har tendens til hurtigt at klikke sig igennem onboarding uden at fokusere på den, blev løsningen til onboardingen, at den skulle være animeret med lydfil. Her skulle brugeren udføre en en setting, som derefter blev integreret ind i app’en.Denne onboarding kunne løse to problemstillinger: At sørge for at brugerens headset var connected til telefonen (ellers kan man ikke tilgå app’en) samt at brugeren gennemgik en settings-øvelse, der var ens med hvordan app’en fungerer - og derved fik forståelse for konceptet.


Onboardingen er under udvikling

Indledende skitser til hvordan onboardingen kunne være

Design af onboardingen med forklaring på hvordan det skulle opføre sig / hvordan lyd skulle være ift skærmene.